NEWS ARCHIVE

Nu finns den att köpa: ”Konsten att sälja sin själ”

Innovaform Vd Bo Melin och kollega Tommy Falonius har samlat sin långa erfarenhet kring identitet- och varumärkesorienterad företagsutveckling i bokform med titeln ”Konsten att sälja sin själ”. ”Konsten att sälja sin själ” vänder sig till ägare, styrelser, företagsledningar och medarbetare som har...

Studentlitteratur AB väljer Innovaform för framtagning av nytt varumärke.

Den digitala transformationen inom utbildning blir alltmer påtaglig. På kort tid har nya undervisningsformer och studiebeteenden etablerats. I linje med denna utveckling har Studentlitteratur lanserat en ny digital studieplattform med namnet Studora. På den nya studieplattformen kan studenterna...

En ödesfråga för varumärket – att leverera på varumärkeslöftet

Är ni eniga internt om vilket löfte varumärket ska leverera? När man ser på sin verksamhet ur ett strikt varumärkesperspektiv spelar det i princip ingen roll vilken typ av företag eller bransch man är i, eller vilken typ av kommunikationskanaler man väljer. Det handlar om att skapa relationer med...

Är ditt företags varumärke rätt positionerat?

Det finns många sätt att genomföra positioneringsarbetet på. I grund och botten handlar det om att skapa kundvärde. Kunderna måste förstå varför just ditt företags produkter eller tjänster är bättre än konkurrenternas. Positioneringsarbetet ingår som en del i varumärkesbyggandet och är helt...

Låt identiteten bli en punkt på nästa styrelse och ledningsmöte

Precis som din personliga identitet gör dig unik så är det företagets identitet som särskiljer företaget på marknaden. En sammanhållen identitet är grundbulten för vi- känslan och kommunikationskraften och möjligheterna att målinrikta budskap och bli ihågkommen som ett trovärdigt och relevant...

Handslag, famntag, klapp eller kyss. Normalt eller det nya (o)normala?

Krönika skriven av Innovaform Vd, Bo Melin Nu har det gått en månad på det nya året och våra förhoppningarna om att pandemin ska gå över grusas gång på gång. Vi inser att det kommer att dröja länge, om någonsin, innan det är okej att mötas med ett handslag, famntag, klapp eller kyss igen. Pandemin...

Borde vi inte ha förutspått att det skulle hända ?

Vad har vi lärt oss av historien? Vi borde varit mer förberedda på pandemin, kan man tycka? Bara under 1900-talet har vi drabbats av tre pandemierna Spanska sjukan 1918 – 20, Asiaten 1956 – 58, och Hongkonginfluensan 1968–70. Kolera kom till Sverige 1834. Första offret var timmermannen Anders...

Varumärkeskommunikation– en managementfråga!

Låt oss prata om hur vi kan hjälpa till så ditt varumärket arbetar för dig. Kraven på kommunikation ökar i kris, ledarskapets sätt på prov. Coronaeffekten gör att vi måste skapa tillväxt och kommunikation med mindre budgetar än tidigare. Vi måste ställa om, omorganisering krävs, inte minst inom...

A Brand New Year 2020

Vi möter snart ett nytt år, oanvänt och hoppfullt. Men klockorna ringer inte bara för något nytt utan även för det år som just har passerat oss. Ett år med många minnen att ta tillvara på. Livet går och ett ögonblick kommer aldrig mer igen. Därför är det så viktigt att vi i varje stund och i varje...

Back in Bizz. Back in Black.

Då var det dax att dra på sig jobbstassen igen efter grymt stärkande och underbar semester. Det känns riktigt kul att vara tillbaka i jobb igen. Nu väntar många intressanta uppdrag, en hel del riktigt utmanade, med att stötta chefer och ledare inom identitet, kommunikation och varumärkesstyrning....

IT´S ALL ABOUT BRAND IDENTITY

Semesterreflektioner för alla chefer som vill bygga starka varumärken. Varje vecka får vi minst två typer av frågor från chefer och ledare: - Hur kan vi få våra medarbetare att bättre leverera på företagets affärs och varumärkesmål? - Hur kan vårt varumärke blir mer relevanta för våra kunder?...

Motsatsen till hållbart är ohållbart

Krönika skriven av Innovaforms Vd Bo Melin. Vi lever i en vilsen värld, trygga strukturer och system omformeras till något vi har svårt att överblicka konsekvenserna av. Att leda sig själv i detta är utmanande nog, att leda andra kräver ansvarsfullt och hållbart ledarskap. Ledarskapets historia är...

Företagets identiteten är varumärkets heliga graal

Krönika skriven av Innovaforms Vd,Bo Melin. Alla företag och verksamheter bygger en identitet, medvetet eller omedvetet, för att skapa goda relationer, för att få uppmärksamhet och skaffa sig en position på marknaden. Ett varumärkes identitet och dess värde som affärsresurs kan och får aldrig...

Uppmärksamhet, inte information blir vår tids nya bristvara.

Det sägs att vi lever i en informationsrevolution, men den sortens revolutioner är inget nytt. Redan 1439 uppfann Gutenberg tryckpressen som gav förutsättningen för tryckt masskommunikation.Krönika skriven av Bo Melin, Vd på Innovaform. Runt 1950 oroade vi oss för att datorer, information och...

Det finns en mening bakom det du känner

I mitt jobb som affärs- och varumärkesutvecklare möter jag dagligen chefer som söker fakta på hur framtiden ska bli, gärna i form av ett Excel-ark. Vad de glömmer är att reflektera utifrån sin egen magkänsla vilket gör att de missar den stora och mer relevanta bilden. Krönika skriven av...

Var en optimist, tro på dig själv – säg JA till förändring.

Vare sig det gäller företagande, varumärken eller livet i stort handlar det om att förstå vem man är, våga sätta mål och ha rätt attityd till motgång och förändring för att utvecklas. Tidningskrönika skriven av Innovaforms Bo Melin. Den svenska Nobelpristagaren i Fysik 1912 Gustaf Dalén var en...

A BRAND NEW YEAR

Fyra frågor varje företagsledare med ambitionen att bygga ett starkt varumärke bör ställa sig inför det nya året. Nytt år innebär nya möjligheter. Hög tid att reflekterar och försöka analysera vad som hänt och vad som ska ske under 2018. Trendspaningar och tips duggar tätt i social medier i dessa...

God Jul & Gott Nytt År

Efter en fantastisk rolig och spännande höst med nya och gamla kunder passar vi på att vara lediga mellan helgerna. Den 8 jan är vi tillbaka med full kraft igen.

Gör som branschledarna: bygg en lönsam ”Nöjd-kund-kultur”.

Alla människor i alla branscher är överens om att en god kundupplevelse är bra för affärerna. Det säger oss sunda förnuftet, uppbackat av forskning och otaliga studier. Men varför är det så bra? Varför kämpar vi med näbbar och klor för att våra kunder ska få en positiv upplevelse av oss? Det enkla...

Swedish taste öppnar nytt, restaurang Space62 i Göteborg.

Swedish taste startade sin verksamhet för sjutton år sedan av Magnus Linström, Årets Kock och Olympisk mästare i matlagning. Verksamheten har växt och består i dag av  matlagningsstudio, restaurang, catering & konferens och butik & kafè. Sedan två år tillbaka bedriver man också...

NEWS ARCHIVE

Nu finns den att köpa: ”Konsten att sälja sin själ”

Innovaform Vd Bo Melin och kollega Tommy Falonius har samlat sin långa erfarenhet kring identitet- och varumärkesorienterad företagsutveckling i bokform med titeln ”Konsten att sälja sin själ”. ”Konsten att sälja sin själ” vänder sig till ägare, styrelser, företagsledningar och medarbetare som har...

Studentlitteratur AB väljer Innovaform för framtagning av nytt varumärke.

Den digitala transformationen inom utbildning blir alltmer påtaglig. På kort tid har nya undervisningsformer och studiebeteenden etablerats. I linje med denna utveckling har Studentlitteratur lanserat en ny digital studieplattform med namnet Studora. På den nya studieplattformen kan studenterna...

En ödesfråga för varumärket – att leverera på varumärkeslöftet

Är ni eniga internt om vilket löfte varumärket ska leverera? När man ser på sin verksamhet ur ett strikt varumärkesperspektiv spelar det i princip ingen roll vilken typ av företag eller bransch man är i, eller vilken typ av kommunikationskanaler man väljer. Det handlar om att skapa relationer med...

Är ditt företags varumärke rätt positionerat?

Det finns många sätt att genomföra positioneringsarbetet på. I grund och botten handlar det om att skapa kundvärde. Kunderna måste förstå varför just ditt företags produkter eller tjänster är bättre än konkurrenternas. Positioneringsarbetet ingår som en del i varumärkesbyggandet och är helt...

Låt identiteten bli en punkt på nästa styrelse och ledningsmöte

Precis som din personliga identitet gör dig unik så är det företagets identitet som särskiljer företaget på marknaden. En sammanhållen identitet är grundbulten för vi- känslan och kommunikationskraften och möjligheterna att målinrikta budskap och bli ihågkommen som ett trovärdigt och relevant...

Handslag, famntag, klapp eller kyss. Normalt eller det nya (o)normala?

Krönika skriven av Innovaform Vd, Bo Melin Nu har det gått en månad på det nya året och våra förhoppningarna om att pandemin ska gå över grusas gång på gång. Vi inser att det kommer att dröja länge, om någonsin, innan det är okej att mötas med ett handslag, famntag, klapp eller kyss igen. Pandemin...

Borde vi inte ha förutspått att det skulle hända ?

Vad har vi lärt oss av historien? Vi borde varit mer förberedda på pandemin, kan man tycka? Bara under 1900-talet har vi drabbats av tre pandemierna Spanska sjukan 1918 – 20, Asiaten 1956 – 58, och Hongkonginfluensan 1968–70. Kolera kom till Sverige 1834. Första offret var timmermannen Anders...

Varumärkeskommunikation– en managementfråga!

Låt oss prata om hur vi kan hjälpa till så ditt varumärket arbetar för dig. Kraven på kommunikation ökar i kris, ledarskapets sätt på prov. Coronaeffekten gör att vi måste skapa tillväxt och kommunikation med mindre budgetar än tidigare. Vi måste ställa om, omorganisering krävs, inte minst inom...

A Brand New Year 2020

Vi möter snart ett nytt år, oanvänt och hoppfullt. Men klockorna ringer inte bara för något nytt utan även för det år som just har passerat oss. Ett år med många minnen att ta tillvara på. Livet går och ett ögonblick kommer aldrig mer igen. Därför är det så viktigt att vi i varje stund och i varje...

Back in Bizz. Back in Black.

Då var det dax att dra på sig jobbstassen igen efter grymt stärkande och underbar semester. Det känns riktigt kul att vara tillbaka i jobb igen. Nu väntar många intressanta uppdrag, en hel del riktigt utmanade, med att stötta chefer och ledare inom identitet, kommunikation och varumärkesstyrning....

IT´S ALL ABOUT BRAND IDENTITY

Semesterreflektioner för alla chefer som vill bygga starka varumärken. Varje vecka får vi minst två typer av frågor från chefer och ledare: - Hur kan vi få våra medarbetare att bättre leverera på företagets affärs och varumärkesmål? - Hur kan vårt varumärke blir mer relevanta för våra kunder?...

Motsatsen till hållbart är ohållbart

Krönika skriven av Innovaforms Vd Bo Melin. Vi lever i en vilsen värld, trygga strukturer och system omformeras till något vi har svårt att överblicka konsekvenserna av. Att leda sig själv i detta är utmanande nog, att leda andra kräver ansvarsfullt och hållbart ledarskap. Ledarskapets historia är...

Företagets identiteten är varumärkets heliga graal

Krönika skriven av Innovaforms Vd,Bo Melin. Alla företag och verksamheter bygger en identitet, medvetet eller omedvetet, för att skapa goda relationer, för att få uppmärksamhet och skaffa sig en position på marknaden. Ett varumärkes identitet och dess värde som affärsresurs kan och får aldrig...

Uppmärksamhet, inte information blir vår tids nya bristvara.

Det sägs att vi lever i en informationsrevolution, men den sortens revolutioner är inget nytt. Redan 1439 uppfann Gutenberg tryckpressen som gav förutsättningen för tryckt masskommunikation.Krönika skriven av Bo Melin, Vd på Innovaform. Runt 1950 oroade vi oss för att datorer, information och...

Det finns en mening bakom det du känner

I mitt jobb som affärs- och varumärkesutvecklare möter jag dagligen chefer som söker fakta på hur framtiden ska bli, gärna i form av ett Excel-ark. Vad de glömmer är att reflektera utifrån sin egen magkänsla vilket gör att de missar den stora och mer relevanta bilden. Krönika skriven av...

Var en optimist, tro på dig själv – säg JA till förändring.

Vare sig det gäller företagande, varumärken eller livet i stort handlar det om att förstå vem man är, våga sätta mål och ha rätt attityd till motgång och förändring för att utvecklas. Tidningskrönika skriven av Innovaforms Bo Melin. Den svenska Nobelpristagaren i Fysik 1912 Gustaf Dalén var en...

A BRAND NEW YEAR

Fyra frågor varje företagsledare med ambitionen att bygga ett starkt varumärke bör ställa sig inför det nya året. Nytt år innebär nya möjligheter. Hög tid att reflekterar och försöka analysera vad som hänt och vad som ska ske under 2018. Trendspaningar och tips duggar tätt i social medier i dessa...

God Jul & Gott Nytt År

Efter en fantastisk rolig och spännande höst med nya och gamla kunder passar vi på att vara lediga mellan helgerna. Den 8 jan är vi tillbaka med full kraft igen.

Gör som branschledarna: bygg en lönsam ”Nöjd-kund-kultur”.

Alla människor i alla branscher är överens om att en god kundupplevelse är bra för affärerna. Det säger oss sunda förnuftet, uppbackat av forskning och otaliga studier. Men varför är det så bra? Varför kämpar vi med näbbar och klor för att våra kunder ska få en positiv upplevelse av oss? Det enkla...

Swedish taste öppnar nytt, restaurang Space62 i Göteborg.

Swedish taste startade sin verksamhet för sjutton år sedan av Magnus Linström, Årets Kock och Olympisk mästare i matlagning. Verksamheten har växt och består i dag av  matlagningsstudio, restaurang, catering & konferens och butik & kafè. Sedan två år tillbaka bedriver man också...