Jag känner inte till vem du är.
Jag känner inte till ditt företag.
Jag känner inte till vad ditt företag står för.
Jag känner inte till ditt företags historia.
Jag känner inte till ditt företags rykte.
Jag känner inte till ditt företags produkter – och vad var det du vill sälja nu då?
I dag räcker det inte med en bra produkt för att lyckas. Vi människor tänker sällan rationellt, vi tar våra beslut utifrån känslor, snarare än argument som bygger på logik. Varumärken formas ur kundernas upplevelser och kan även påverkas av myter eller fördomar.
Kombinationen av företagets identitet, beteende, erfarenheter, berättelse byggd på relevanta värderingar och omgivningens uppfattningar skapar företagets unika profil och varumärke och rykte på marknaden. Många företag saknar en relevant varumärkesstrategi. I stället för att utveckla en egen strategi väljer man att imitera konkurrenterna.
För att bygga ett framgångsrikt varumärke krävs att man har fokus på att kommunicera företagets unika identitet, egenskaper och värderingar. Att välja strategin ” följa John” ökar risken för att kunden väljer konkurrenternas varumärke i stället för ditt.
Tips: Innan du gör någon marknadsföring (överhuvudtaget) bör du säkerställa att du har sanningsenliga svar på följande frågor:
1. Hur välkända är vi bland människor, som vi är särskilt intresserade av?
2. Hurdant är vårt rykte? Varierar det mellan olika delar av målgruppen?
3. Är vårt nuvarande rykte det rykte vi vill ha?
4. Hur ligger vi till jämfört med konkurrenterna och i förhållande till vår bransch i stort?
5. Hur får människor reda på saker om oss?
6. Vilka unika egenskaper har vi?
7. Förstärker vår marknadsföring det rykte vi vill ha?
8. Hur uppfattas vår marknadsföring av den publik vi söker?
9. Behöver vi ändra på vårt sätt att vara och prata?
Det finns många goda skäl att satsa på corporate advertising – att sälja sin själ– det vill säga använda sig av företagets inre identitet för i att skapa ett attraktivt varumärke och rykte på marknaden.
I boken ”Konsten att sälja sin själ” finns fler tips om identitet och varumärkesstyrd företagsutveckling. Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och andra plattformar eller direkt från förlaget:
https://lnkd.in/dVi_TpNC